poniedziałek, 24 maja 2021

"Sezon drugi" Max Czornyj

Moje pierwsze spotkanie z prozą Maxa Czornyja - niestety niespecjalnie udane.

CHCIWOŚĆ PROWADZI PROSTO DO PIEKŁA. POWINNIŚMY TO WIEDZIEĆ.

Uwaga! Takiego reality show jeszcze nie było! Premiera już w najbliższy piątek. Tego nie możecie przegapić!

Ewa dostaje zaproszenie do udziału w reality show, którego pierwszy sezon zakończył się tragedią. Dlaczego spośród tysięcy chętnych wytypowano właśnie ją? Co ma wspólnego z kobietą, która w nim wystąpiła? Co jest prawdą, a co fałszem w domu obserwowanym przez setki kamer?

Oglądajcie uważnie drugi sezon. Obowiązuje tylko jedna zasada: brak zasad.

Bardzo podobał mi się pomysł na historię. Oparte na rywalizacji, ale też współpracy, reality show, w którym można wygrać fortunę - fajnie. Osadzenie dwójki nieznajomych na jednej, niewielkiej przestrzeni, na której przez dłuższy czas mają bawić się w dom - jeszcze lepiej. Pewne niedopowiedzenia wynikające z domniemanego morderstwa na planie pierwszego sezonu programu - super. Przypadł mi też do gustu sposób prowadzenia akcji: rozdziały na przemian opowiadają historie bohaterek pierwszego i drugiego sezonu, urywając się - oczywiście - w najbardziej emocjonujących momentach. Ale wiesz, Czytelniku, mimo że powieść czytało mi się ekspresowo i niesamowicie przyjemnie, po jej zakończeniu mam wrażenie, że w jej trakcie niewiele się działo.

Wbrew temu, czego oczekiwałam, podczas lektury Sezonu drugiego nie towarzyszyło mi poczucie zagrożenia. Akcja rozwija się niespiesznie, koncentrując raczej na mrokach przeszłości bohaterek i ich relacjach z programowymi partnerami. Raz na czas jakiś tajemniczy cień przemknął za oknem, gdzieś zatrzeszczała podłoga, ale takich chwil było za mało, by skutecznie zbudować napięcie. Miałam raczej wrażenie czytania powieści obyczajowej niż obcowania z thrillerem. Mimo wszystko, podczas lektury bawiłam się dobrze... aż do naciąganej końcówki, która zaskoczyła mnie tylko troszkę, pozostawiając po sobie niesmak i zawód. Liczyłam na znacznie bardziej satysfakcjonujące rozwiązanie, które wynagrodziłoby mi obcowanie z irytującą Sarą (bohaterką pierwszego sezonu) i niekonsekwentną Ewą (bohaterką drugiego sezonu).

Raczej nie jestem w stanie polecić Sezonu drugiego. Słabo sprawdza się jako thriller, bohaterowie - jak na utwór psychologiczny - wydają się słabo nakreśleni, a finisz to chyba mój największy zawód tego roku. Mimo wszystko, czytało się szybko, lekko i przyjemnie.

Ocena końcowa: 3+/6

 

Tytuł: Sezon drugi
Autor: Max Czornyj
Wydawnictwo: Filia
Data wydania: 27 stycznia 2021 r. (premiera: styczeń 2021)
Ilość stron: 408

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz