wtorek, 7 lutego 2012

"Nowa Fantastyka" 02/2012

Tytuł: Nowa Fantastyka
Numer: 02/2012 (353)
Typ: miesięcznik
Cena: 9,99 zł

Ten numer ponownie zwraca uwagę już obwolutą: młody człowiek (czy przystojny? według mnie niezbyt, ale są różne gusta) z wróżkami. Fantastyczny wizerunek, chociaż może troszkę zbyt spokojny...?

Zostawmy okładkę, zerknijmy do wnętrza! Jakub Ćwiek w felietonie Atak klonów (polska odpowiedź) wcale nie wspomina braci K., ale w lekki sposób porusza kwestię plagiatu i oryginalności - czy też raczej jej braku - w literaturze (a wszystko przez nazwanie go "polskim Gaimanem"...). I nadchodzi główna atrakcja numeru, czyli czterostronicowy artykuł o ekranizacjach baśni: zwięzłe przedstawienie ich historii od zarania dziejów (początku XX wieku!) aż do współczesności oraz kilka zapowiadanych premier. Już wiem, że w roku 2012 kino będę odwiedzać często... Wszystkie Królewny Śnieżki, złe królowe i inne Bestie ustępują miejsca Smokom niebanalnym - naprawdę skróconemu wypisowi z plejady smoczych bohaterów książek i filmów, w którym aż roi się od ciekawostek, a lekki język uprzyjemnia lekturę. Niecierpliwie przekładam kartkę: o filmach wytwórni Azylium (osobiście nie słyszałam) krytycznie wypowiada się Mateusz Albin. Jest to swego rodzaju manifest: jeśli znacie wspomnianą firmę, wiecie o co chodzi, jeśli nie - możecie się zdziwić, czego ludzie nie wymyślą... Pierwszą część kończy Jakub Winiarski swoim - nie mogę zaprzeczyć - interesującym tekstem o fantastyce w literaturze. Czy powieść sensacyjna, nieoparta na faktach, to już fantastyka? Odpowiedzcie sobie sami i sprawdźcie, co myśli o tym Haruki Murakami i inni twórcy.

Środeczek, klasycznie, poświęcony prozie fantastycznej. Przeczytamy opowiadania Istvana Vizvary'ego, Karola Mitki, Jarosława Sopińskiego, Sary Langan, S.L. Farrella oraz Petera Wattsa. Nie będę oceniać ich poziomu, niemniej zachęcam Was do lektury i dzielenia się wrażeniami :) Znalazło się też miejsce na poradnik dla piszących powieści i opowiadania. Tym razem Michael J. Sullivan radzi, jak ciekawie konstruować fabułę i nie zanudzić czytelnika stylem pisania. Warto poświęcić kilka minut na zapoznanie się z tym tekstem. Osobiście czekam na kolejne dobre rady!

W drugiej części standardowo: recenzje 11 książek, 3 filmów (w tym Kota w butach :), tylko szkoda że tak nisko), 2 komiksów i serialu telewizyjnego. Wszystkie rzetelne, porządnie umotywowane - Czytelnik wie, na czym stoi. Na temat niemieckich Drzwi wypowiada się Łukasz Orbitowski w nieco dłuższym tekście i... koniec! Dobra, możemy jeszcze wziąć udział w konkursach (do wygrania Piter wyd. Insignis, Bogowie są śmiertelni wyd. Almaz, Juniper Berry i tajemnicze drzewo wyd. Esprit oraz Assasin's Creed Bractwo wyd. Insignis).

Numer oceniam wysoko, właściwie wszystkie artykuły mnie zainteresowały, opowiadania wciągnęły, a felietony rozbawiły. Zachęcam do lektury tego numeru!

12 komentarzy:

  1. Muszę w końcu kupić sobie "Fantastykę", bo z każdym numerem jest w niej więcej interesujących rzeczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja także się w nią zaopatrzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę zacząć czytać to czasopismo :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Może w przyszłości powrócę do czytania tego czasopisma.

    OdpowiedzUsuń
  5. O, do tej pory nie ciągnęło mnie do tego czasopisma (tak właściwie to nadal nie ciągnie), ale wartałoby przeczytać ten artykuł o ekranizacjach baśni. Sowa jak zwykle wyłapała jeden temat, i dla niego nadszarpnie 10 złotych, typowe. :D
    PS. Mówiłam już, jak STRASZNIE Ci zazdroszczę, że przeczytałaś "Żelazną Córkę" w oryginale? Jak nie, to mówię to teraz. Ja z moim lenistwem opanuje na tyle dobrze angielski za jakieś 20 lat, cudnie. :>
    PS2. Wkleiłam banner konkursu na swojego bloga. :>
    PS3. Zauważyłam u siebie tendencje do pisania komentarzy długich i nie na temat.
    Sowa

    {http://biblioteczkasowy.blogspot.com/}

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy jeszcze nie czytałam tego czasopisma. Może kiedyś zwrócę na nie uwagę w kiosku.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam kilka jego wydań i bardzo mi się podobają ich artykuły.:D

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę w końcu zafundować sobie ten magazyn :) Z ciekawości.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam ten numer od dawna, ale (wstyd) jeszcze po niego nie sięgnęłam, jednakże zapowiada się dobrze. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Marzy mi się takie pismo o książkach w ogóle - nie tylko fantastyce ;) "Nowej fantastyki" jeszcze nie znam, ale mam nadzieję, że niedługo to się zmieni ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytuję gazet, ale okładki NF zawsze ma ładne :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo dobry numer, niewątpliwie warty swojej ceny. Zacieram ręce na marcowe wydanie. :)

    OdpowiedzUsuń