niedziela, 20 września 2015

Disney Book Tag

Witajcie!Dziś przybywam do Was z kolejnym książkowym tagiem ;) Tym razem - jako że 30 Day Book Tag się skończył, a ja nie znalazłam godnego "tasiemcowego" następcy - coś łączącego dwie wspaniałe rzeczy: książki i bohaterów Disneya.
Gotowi do zabawy? No to zaczynamy!

1. Mała Syrenka - bohater, który jest wyobcowany lub czuje się nieswojo w sytuacji, w której się znalazł
Już mam problem, ponieważ teoretycznie mnóstwo bohaterów - czy dokładniej bohaterek - czuje się nieswojo w świecie, w którym przyszło jej żyć. Niejako na przekór "feminizacji" literatury młodzieżowej, wybiorę Jaspera Denta, głównego bohatera powieści I Hunt Killers Barry'ego Lygi (podobno niedługo ma się ukazać w Polsce - będę czekać niecierpliwie). Po aresztowaniu jego ojca niemal całe miasto odwróciło się do niego plecami. Społeczeństwo było przekonane, że skłonność do mordu płynie w jego żyłach - przecież jest synem Billy'ego Denta! Jazz stara się tym nie przejmować, ale zdaje sobie sprawę z izolacji, na jaką został skazany.

2. Kopciuszek - bohater, który przechodzi ogromną metamorfozę
Andrzej Kmicic z Potopu. Ha! Pewnie się go tutaj nie spodziewaliście! Początek powieści prezentuje pana Kmicica jako młodzieńca porywczego, nierozważnego, przekonanego o swojej doskonałości i nieomylności. Z upływem czasu i rozdziałów bohater dojrzewa; pozostaje odważny, ale już nie jest nierozważny - raczej nieustraszony; nie jest porywczy - próbuje panować nad popędami serca i ducha. Tak, pan Kmicic bez wątpienia doskonale wpisuje się w tagowego Kopciuszka.

3. Królewna Śnieżka - książka, której bohaterowie diametralnie różnią się od siebie
Mogłabym przedstawić tu wzmiankowanego wyżej Andrzeja Kmicica i Oleńkę, ale wybiorę kogoś innego. Mianowicie: Zadrę Bathu i Branda z Pół świata Joe Abercrombiego. Dziewczyna - jak poniekąd wskazuje jej przydomek - jest impulsywna, odważna, waleczna, "naznaczona przez Matkę Wojnę", natomiast Brand to chłopak spokojny, wyważony, raczej tchórzliwy i "naznaczony przez Ojca Pokoju". Duet bardzo odmienny, ale idealnie do siebie pasujący.

4. Śpiąca Królewna - książka, podczas czytania której zasnąłeś
Nie zdarzyło mi się zasnąć podczas lektury, ale niesamowicie wynudziłam się przy Sadze o Rubieżach Liliany Bodoc. Teoretycznie to bardzo dobre fantasy, porównywalne do twórczości Ursuli K. Le Guin, ale mnie się nie podobało. Wiało nudą i zniechęciło mnie do czytania na kilka miesięcy.

5. Król Lew - bohater, który w dzieciństwie musiał zmierzyć się z traumatycznym przeżyciem  
Tak jak w przypadku pierwszego punktu, można tu podciągnąć znakomitą większość bohaterów młodzieżówek. Wybiorę jednak jednego z najbardziej charakterystycznych protagonistów światowej literatury: Harry'ego Pottera. Chociaż on tego nie pamięta, cały świat uświadamia go, iż jego rodzice nie zginęli w wypadku, lecz z ręki potężnego czarnoksiężnika, a jego blizna "nie jest zwykłą blizną". Jedno wydarzenie z dzieciństwa wywarło ogromny wpływ na całe jego późniejsze życie. To się nazywa trauma!

6. Piękna i Bestia - książka, której się obawiałeś, a okazało się, że jest wspaniała
Mechaniczna księżniczka i Miasto niebiańskiego ognia Cassandry Clare. Przed lekturą tych powieści zapoznałam się z Miastem zagubionych dusz, które niejako mnie zawiodło. Do ostatnich części tych dwóch serii podchodziłam jak pies do jeża. Obawy okazały się bezpodstawne, ponieważ obydwa utwory mnie zachwyciły. Oby tak dalej!

7. Alladyn - bohater, którego życzenie się spełniło
Hm... Hm. HM. Sam z serii GONE: Zniknęli Michaela Granta. Tak, jego marzenie się spełniło. Chociaż nieco później, niż mógłby sobie tego życzyć. I w nieco inny sposób. Ale jednak :)

8. Mulan - bohater, który udawał kogoś, kim nie jest
Kitty z Pawn Aimee Carter. Dziewczyna została wykupiona i uprowadzona do domu rodziny rządzącej, by stać się sobowtórem zmarłej "księżniczki" Lili Hart. Z wyglądu dziewczyny były identyczne, za to ich charaktery diametralnie się różniły. Kitty musiała nauczyć się nowych zachowań sposobu mówienia, wyrobić nowe nawyki... Niemniej nie straciła ducha i udało jej się nie utracić swojej tożsamości.

9. Toy Story - książka, której bohaterów chciałbyś ożywić
Najchętniej ożywiłabym Tanga z Robota w ogrodzie Deborah Install - uroczego robocika starej generacji; ciepłego, chociaż wykonanego z metalu; dobrego i szczerego, choć pozbawionego serca. Pozostałych bohaterów tej powieści - szczególnie tych robotycznych, bo występujący tu ludzie są znacznie mniej charyzmatyczni niż androidy - też chętnie wyciągnęłabym z książki. Coraz więcej mówi się o robotyzacji naszego społeczeństwa, więc może niedługo androidy pojawią się pośród nas na ulicach.

10. Disney Descendants - ulubiony czarny charakter
Warner z Dotyku Julii Tehereh Mafi. Czytałam tylko pierwszą część, w której poznałam go raczej pobieżnie, ale dostrzegam w nim potencjał na świetnego schwarzcharaktera.

Kogo i co wybralibyście w kolejnych podpunktach? Chętnie sobie o tym poczytam :)
Miłej niedzieli!

3 komentarze:

  1. Ja bym miała problem z niektórymi punktami. Tobie fajnie to wszystko wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  2. 1. Wokulski z "Lalki"? xD
    2. Też Andrzej Kmicic. Lub Julia z "Dotyku Julii", czy też Sydney z "Kronik krwi".
    3. Sydney i Adrian ("Kroniki krwi") bezprecedensowo.
    4. Nie zasnęłam przy żadnej książce, ale przeraźliwie nudzili mnie "Chłopi". I "Lód" Dukaja. Albo seria Pilipiuka "Droga do Nidaros"
    6. Kilka było" "Czerwona królowa", "Hopeless", "Millennium"...
    7. Sam by mi nawet do głowy nie przyszedł. :D Pomyślałam od razu o Elli z "Elli zaklętej".
    8. Akurat czytam "Szklany tron" pani Maas, więc Celaena się nada^^
    9. Czyli wyciągnąć z książki? Rhetta Butlera! Albo Geralta! Albo Holdera ("Hopeless")! Albo Tyriona ("Gra o tron")! W skrócie: wszystkich bohaterów, których lubię, chciałabym poznać na żywo. :D
    10. Kocham Warnera, ale nie zaliczyłabym go do czarnych bohaterów. Wiec wybieram Caine'a. <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Przez Ciebie sobie wyobraziłam Kmicica jako Kopciuszka i teraz niemal chichotam jak szalona :D. Może też ten tag spróbuję kiedyś.

    OdpowiedzUsuń