sobota, 26 grudnia 2020

"Testamenty" Margaret Atwood

Kontynuacja Opowieści podręcznej to historia mocno odmienna od pierwowzoru. Największą siłą, w moim odczuciu, jest poszerzenie wiedzy o powstaniu i działaniu Gileadu. Słabością: jedna z nastoletnich bohaterek oraz próba wykreowania jak najgorszej wizji świata.

Testamenty to historia opowiadana przez trzy kobiety - jedną z najpotężniejszych kobiet Gileadu, nastolatkę wychowywaną w reżimie oraz nastolatkę spoza niego, która o życiu w nim dowiaduje się z mediów. Najbardziej podobały mi się rozdziały opowiadane przez tę pierwszą, Ciotkę Lidię. Rzuciły one najwięcej światła na pierwsze chwile Gileadu oraz to mroczne sekrety tego systemu. W przeciwieństwie do Fredy, narratorki Opowieści podręcznej, Ciotka zna odpowiedzi na wszystkie pytania, posiada władzę i ma dostęp do tajnych dokumentów, a jednocześnie pozostaje człowiekiem, ma swoje cele, obawy i grzeszki, których się wstydzi. Dla mnie ta perspektywa stanowi najmocniejszy punkt tej powieści.

Poza Ciotką, narratorkami są dwie młode kobiety, których tożsamość - niestety - dość szybko można odgadnąć. Spośród nich, nastolatka wychowywana w Gileadzie zyskała sobie moją znacznie większą sympatię: jej problemy były zrozumiałe, zachowanie i obawy racjonalne i odpowiednie do sytuacji, w której przyszło jej żyć. Jej zachowanie pod koniec powieści uznaję za świetne, bardzo dobrze wpisane w jej charakter - i to ogromna zaleta. Z kolei dziewczyna z Kanady, która obserwowała Gilead z zewnątrz, przez pryzmat mediów, wydała mi się przerysowana, jej życie groteskowe, a podejście do sytuacji, w której się znalazła - co najmniej dziwne.

Przerysowanym wydaje mi się także zachowanie mężczyzn Gileadu. Odnoszę wrażenie, że Autorka w Testamentach postanowiła przedstawić jak najgorszy ich wizerunek. Jednocześnie, jak można zauważyć po lekturze obydwu tomów, w Gileadzie względnie dobre warunki życia ma niewielkie grono osób. "Względnie", bo obywatelom nadal brakuje wielu rzeczy, ale uprzywilejowana kasta może sobie pozwalać na więcej, pozostając bezkarną. Większość mieszkańców odczuwa różne niedogodności. Powróciły więc moje rozważania, jak to możliwe, że do tego w ogóle doszło; dlaczego ludzie nie próbowali protestów. Tym bardziej, że Testamenty odważniej poruszają kwestię ucieczek od reżimu, także poprzez odebranie sobie życia.

Czy warto przeczytać? Myślę, że tak. Jeśli po lekturze Opowieści podręcznej odczuwasz niedosyt informacji o świecie przedstawionym, Testamenty uzupełnią Twoją wiedzę.

Ocena końcowa: 5-/6

 

Tytuł: Testamenty (org. The Testaments)
Seria: Opowieść podręcznej #2
Autor: Margaret Atwood
Wydawnictwo: Wielka Litera
Data wydania: 26 lutego 2020 r. (premiera: wrzesień 2019)
Ilość stron: 464

1 komentarz:

  1. Cześć wszystkim, jestem tak podekscytowana, że ​​mój mąż wrócił po tym, jak zostawił mnie dla innej kobiety. Mój mąż miał romans ze współpracownikiem i tak bardzo kocham mojego męża, ale on zdradzał mnie ze swoim współpracownikiem i tą dziewczyną, myślę, że używa czarów lub czarnej magii na moim mężu, aby mnie nienawidził i to był tak krytyczny i nie na miejscu - cały dzień i noc płaczę, aby Bóg zesłał mi pomocnika, abym przyprowadził z powrotem mojego męża! Byłem naprawdę zdenerwowany i potrzebowałem pomocy, więc szukałem pomocy w Internecie i trafiłem na stronę internetową, która sugerowała, że ​​dr Bogaty może pomóc szybko odzyskać byłego chłopaka. Więc czułem, że powinienem spróbować. Skontaktowałem się z nim i powiedział mi, co mam robić, a ja to zrobiłem, a potem rzucił dla mnie zaklęcie miłosne. 22 godziny później mój mąż naprawdę zadzwonił do mnie i powiedział, że tak bardzo za mną tęskni. O mój Boże! Byłem bardzo szczęśliwy, a dziś znów jestem szczęśliwy z moim mężczyzną i radośnie mieszkamy razem i dziękuję potężnemu czarodziejowi, dr. Bogu, jest tak potężny i postanowiłem podzielić się tutaj swoją historią. jeśli jesteś tutaj, a Twój Kochanek Cię odrzuca lub Twój mąż przeniósł się do innej kobiety, nie płacz już, skontaktuj się z doktorem Wealthy, aby uzyskać pomoc ... Oto jego e-mail, wealthylovespell@gmail.com
    Wykonuje również następujące zaklęcie
    Zaklęcie ciąży
    Czar miłości
    Zaklęcie powiększające penisa
    opryszczka
    Zwycięskie zaklęcie
    Jego WhatsApp +2348105150446
    Blog: wealthylovespell.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń